Alles rond de uitvaart
Wanneer u Anita van Overveld Uitvaartzorg belt bij het overlijden van een dierbare, neem ik u vanaf dat moment alle zorgen uit handen. U staat er niet alleen voor. Samen met het zorgteam zorgen we direct voor de eerste handelingen als het ophalen en overbrengen van de overledene vanuit het thuisadres, hospice, verzorgingshuis of ziekenhuis.
Kwaliteit en betrokkenheid staat bij Anita van Overveld Uitvaartzorg voorop, aangevuld met de nodige vakkennis en ervaring. Vooral de persoonlijke aandacht naar u toe wordt als bijzonder ervaren, voor mij is het gewoon wie ik ben. Als Brabantse zijnde, geboren en getogen in Valkenswaard zult u merken dat van afstandelijkheid geen sprake is en we elkaar waarschijnlijk al snel met jij zullen aanspreken. Toch spreek ik u op mijn website met u aan omdat we elkaar nog niet kennen en ik dat daarom wel zo respectvol vind.
Al jaren verzorg ik begrafenissen en crematies in Valkenswaard en de dorpen om ons heen. Met liefde en plezier. Dat klinkt misschien raar, maar het geeft aan hoe fijn ik het vind om u te begeleiden en samen voor een uitvaart te zorgen waar u van zegt, denkt en voelt: Wat was het fijn en precies zoals alles moest zijn.
In de onderstaande linkjes vindt u informatie terug die te maken hebben met zaken rondom de uitvaart en die we bespreken tijdens onze gesprekken. Om het overzichtelijk te houden is er bewust voor gekozen om de website niet vol te plaatsen met foto’s maar met duidelijke informatie geschreven in Jip en Janneke taal.
Wilt u gedetailleerde informatie omtrent wat te doen op het moment van overlijden thuis en daar buiten, de laatste verzorging en of ik samenwerk met het uitvaartcentrum van uw keuze in Valkenswaard, Dommelen, Bergeijk, Eersel, Eindhoven, Leende, Veldhoven of Waalre dan klikt u in het hoofdmenu het linkje: Moment van overlijden, wat nu, aan.
Voorafgaand aan het eerste regelgesprek
Na de telefonische melding van overlijden en uw eerste contactmoment met Anita van Overveld Uitvaartzorg, maken we een afspraak voor een eerste kennismaking en persoonlijk gesprek doorgaans bij u thuis.
We hebben aan de telefoon al wat gegevens opgenomen maar wat kunt u klaarleggen voor een eerste gesprek?
Daarbij kunt u denken aan:
- Geldig identiteitsbewijs van de overledene én van de opdrachtgever van de uitvaart.
- Polissen van een eventuele uitvaartverzekering.
- Trouwboekje.
- Wilsbeschikking / codocil waarin eventuele wensen staan opgesomd.
- Kleding voor de opbaring indien deze nog niet is meegegeven aan het Zorgteam tijdens de overbrenging. Schoenen zijn niet nodig maar denkt u wel aan een bril of het kunstgebit.
- Een globale inschatting van het aantal genodigden.
- Foto van uw dierbare indien deze gewenst is op de rouwkaart en/of het condoleance register.
- Adressenlijst met een eventuele splitsing voor genodigden voor de uitvaart en voor genodigden voor de koffietafel / samenzijn in andere vorm, na de afscheidsdienst.
De adressenlijst is voor de meeste nabestaanden de grootste stress factor. Kijkt u daar op tijd naar. Ik raad u zeker aan om op momenten dat er nog geen sprake is van een overlijden, een adressenlijst samen te stellen. Het kan zo maar zijn dat u deze nodig heeft op een onverwacht moment en het voorkomt de nodige hectiek en kopzorgen.
Eerste persoonlijke regelgesprek met u.
Nadat we elkaar telefonisch gesproken hebben voor de melding van overlijden maken we een afspraak voor een eerste gesprek, doorgaans bij u thuis. Tijdens dit gesprek maken we kennis met elkaar en voordat we uw wensen voor de uitvaart en de afscheidsdienst bespreken leg ik u uit hoe de komende dagen zullen verlopen.
Dat eerste persoonlijke contact tussen u en mij is belangrijk, we gaan in de volgende dagen namelijk veel met elkaar samenwerken en zijn. Vertrouwen is nodig om te weten dat u alles kunt vragen en te zijn wie we zijn. Om de tranen te laten komen als u het een beetje te kwaad krijgt maar ook om uw lach, herinnering of anekdote de ruimte te geven.
Ik luister naar uw verhaal en uw wensen en denk met u mee. Vaak blijkt men namelijk niet op de hoogte te zijn van de mogelijkheden voor de locatie van de afscheidsdienst, begrafenis of crematie. Dat is overigens de eerste keuze, wordt het begraven of cremeren en aansluitend waar wilt u de uitvaart laten plaatsvinden, in welke sfeer? Als die keuze gemaakt is kan ik de reservering voor de dag en het tijdstip vastleggen voor de afscheidsdienst maar ook voor de plek waar u wilt samenkomen voor de koffietafel of samenzijn na de dienst.
Hoe wordt de rouwkaart, het bidprentje of gedachteniskaartje en is een rouwadvertentie gewenst in de plaatselijke, regionale of landelijke krant. Wordt het een kist, een rieten mand of een opbaarplank. Welk rouwvervoer heeft uw voorkeur, een traditionele rouwauto, een motor met zijspan of wilt u liever gebruik maken van de rouw bus zodat u dichtbij de overledene en samen met familie en/of vrienden naar de locatie van het afscheid kunt rijden.
Wat zijn de mogelijkheden betreffende bloemen, muziek, rituelen, symbolen en de invulling van de afscheidsdienst. Wordt de kist gedragen door een draagteam of liever door familie en/of vrienden of staat de kist al klaar voorafgaand aan de dienst.
U ziet het, het is een tijd van keuzes maken maar u hoeft deze niet allemaal op hetzelfde moment te nemen. Kunnen we meerdere keuzes achter elkaar maken of heeft u even een pauze nodig. Een uitvaart regelen is namelijk een proces dat veel energie van u vraagt. Het is een tijd van keuzes maken en een goede voorbereiding maar u hoeft deze niet allemaal op hetzelfde moment te nemen.
In onze gesprekken geef ik u de nodige ruimte en rust waarin het mijn taak is om het overzicht te houden, de tijd te bewaken en u te herinneren om een keuze te maken als deze nog niet gemaakt is. Voor mijn gevoel is niet alleen de dag van de uitvaart belangrijk. De dagen voorafgaand aan de begrafenis of crematie horen ook bij het afscheid en de uitvaart van uw dierbare. Dagen na het overlijden en de dag van de uitvaart waar u later met een goed gevoel aan terugdenkt, dat is mijn doel.
Alle keuzes, dagen en tijdstippen worden voor u vastgelegd op papier zodat u ten allen tijde kunt inzien wat er besproken is. Afspraken met locaties en leveranciers die door mij gecontroleerd en dubbel bevestigd zijn, soms drie dubbel. Door de korte lijntjes misschien niet noodzakelijk maar ook dat is wat en wie ik ben, alles moet tot in de puntjes geregeld zijn.
Het vormgeven van de dienst in de kerk, crematorium of andere gewenste locatie.
Na het regelwerk geef ik samen met u, vorm aan de ceremonie. Eén persoon en niet telkens een ander gezicht, wordt door nabestaanden als zeer waardevol ervaren. Vanaf het eerste telefonische gesprek tot en met het samenzijn na de ceremonie sta ik u terzijde en ga dus persoonlijk voor in de afscheidsdienst.
Tijdens onze regelgesprekken heb ik natuurlijk al het één en ander gehoord en opgeslagen in mijn hoofd of ergens genoteerd. Jullie vertelde toch ……. en dat kan van alles zijn. Op deze manier kan ik het gezin extra adviseren om datgene wat ze vertelde te gebruiken in de dienst waar ze zelf niet aan gedacht hadden, altijd weer mooi om teruggekoppeld te krijgen.
We bespreken samen, hoe vorm te geven aan het herinneren van uw dierbare tijdens de ceremonie. Wie wil er wat schrijven, wie gaat er spreken, voor welke liedjes wordt gekozen. Wil iemand zelf zingen of muziek maken tijdens de dienst. Wilt u de liedjes ondersteunen met foto’s of misschien met een door u gemaakte film opname.
Lukt het u niet om woorden op papier te zetten, dan help ik u daarmee. Lukt het u wel om woorden op papier te zetten maar niet om deze woorden uit te spreken, dan draag ik het met liefde voor u voor.
Voor mij is het de kers op de taart om met de juiste woorden de overledene ter herdenken, niet in een standaard verhaal of dienst maar altijd passend bij hem of haar en op maat gemaakt. Samen maken we er een afscheid van waar u liefdevol en met een lach en een traan op terug kunt kijken.
Aangifte van overlijden
Uiteraard verzorgen wij ook de aangifte van overlijden voor u. Dit doen we bij de burgerlijke stand van de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden.
Voor de aangifte van overlijden overhandigen we de verklaring van overlijden en de B enveloppe aan de betreffende gemeente waarna u tijdens één van de contactmomenten een kopie van het uittreksel uit de overlijdensakte ontvangt.
Deze akte heeft u nodig om na de uitvaart diverse handelingen op financieel vlak af te kunnen handelen.
Tijdens de aangifte van overlijden ontvangen wij ook een verlof tot begraven of cremeren. Dit verlof is wettelijk nodig om te mogen begraven of cremeren en moet voorafgaand aan de uitvaart aan elk crematorium of begraafplaats in Nederland of België worden overhandigd.
Begrafenis met of zonder kerkdienst
Een van de eerste keuzes na een overlijden is de keuze voor begraven of cremeren. In de meeste begrafenissen is er een kerkdienst aan vooraf gegaan maar uiteraard kunt u er ook voor kiezen om de afscheidsdienst op een andere locatie te laten plaatsvinden.
Vaak is er al sprake van een bestaand graf en zorg ik voor een aanvraag tot bijzetting bij de desbetreffende gemeente of kerk. Is er geen bestaand graf dan zorg ik voor een aanvraag voor een nieuw graf, ook weer bij de desbetreffende gemeente of kerk.
In Nederland heeft u een graf in bruikleen voor het aantal jaren dat u grafrechten betaald. De wettelijke periode van grafrust bedraagt tien jaar, echter de kerk hanteert nog altijd twintig jaar grafrust voordat een graf mag worden geruimd.
Een jaar voordat de rechten verlopen ontvangt de rechthebbende van het graf een brief van de gemeente of kerk met de vraag of de familie het graf wil verlengen voor een bepaalde periode.
Een begrafenis is over het algemeen duurder dan een crematie omdat u kosten voor het graf en de grafrechten betaald, kosten voor een grafsteen of kosten voor het lichten van de steen als het om een bijzetting gaat. Ook kunnen er extra toeslagen worden berekend in de weekenden. De kosten voor de begraafplaats bespreken we tijdens onze gesprekken.
Het grote voordeel van een begrafenis is, dat u een plekje heeft om naar toe te gaan. Dat daar toch vrij veel behoefte aan is, zie ik aan een vaak gemaakte keuze om na een crematie toch te kiezen voor een urnengraf. U begrijpt dat dan de crematie toch een stuk duurder wordt en u goed moet overwegen waarom u een begrafenis of crematie wil voor uw dierbare.
Weet dat u overigens bij een begrafenis een zogenaamde voorsteen van Anita van Overveld Uitvaartzorg ontvangt zonder daar enige kosten voor te betalen. Een steen waarmee uw dierbare een naam krijgt op het graf in de tijd dat er nog geen keuze is gemaakt voor het uiteindelijke monument. Deze steen overhandig ik aan de beheerder van de begraafplaats of het kerkhof zodat zij deze direct kunnen plaatsen bij het sluiten van het graf en het neerleggen van de bloemen.
Cremeren
Een van de eerste keuzes na een overlijden is de keuze voor begraven of cremeren. Wanneer wordt gekozen voor een crematie bel ik direct tijdens het regelgesprek naar het desbetreffende crematorium om de dag en het tijdstip vast te leggen.
De crematoria in onze regio zijn de volgende:
Crematorium Stuifduin, Norbert Neeckxlaan 3920 in Lommel te België.
Een crematorium met een prachtige aula vanwaar u uitkijkt over de duinen rondom het crematorium. De aula kan kleiner gemaakt worden bij kleinere aantallen genodigden en groter gemaakt worden bij grote aantallen, ideaal.
De nabestaanden in Valkenswaard en omgeving weten steeds vaker de weg te vinden naar dit crematorium met zijn mooie koffiekamers en goed verzorgde koffietafels. Ik heb er al vele uitvaarten mogen verzorgen, en kom er altijd graag weer terug.
Crematorium De Hoge Boght, Eindhovensebaan 29 te Veldhoven.
Een mooi rustig gelegen crematorium prachtig gelegen in het groen tegen een bosrand Bij het crematorium is ook een uitvaartcentrum gelegen waar ik van beiden al vaak gebruik van heb gemaakt. Een kleine bijkomstigheid, een rouwauto op de dag van de uitvaart is niet nodig en daarmee ook kosten sparend. De gemoedelijkheid, de mooie lichte aula met uitzicht op het groen en de ligging over het algemeen zorgt voor een fijne rustgevend sfeer.
Crematorium Heeze, Somerenseweg 120 te Heeze.
Voor vele families het meest bekende crematorium van oudsher, prachtig gelegen in de bossen van Heeze. Het is het eerste crematorium van Noord-Brabant, geopend in 1976 en vele Brabantse families hebben hier afscheid genomen van een familielid. Sinds 2023 maken ze in de aula gebruik van twee grote led-walls gedurende de dienst. Vanaf 22 april 2024 is dit crematorium gesloten voor een verbouwing en verduurzaming, rond het einde van het jaar verwachten zij de deuren weer voor u te openen.
Crematorium Rijtackers, Anthony Fokkerweg 150 in Eindhoven.
Voor de meeste families die ik begeleid, is dit een crematorium dat niet zo snel gekozen wordt.
Gewend aan de ligging van de andere crematoria gelegen aan de bosranden en het niet- dorpse karakter, spelen voor de nabestaanden een grote rol. Elk nadeel heeft ook weer zijn voordeel. De ligging is natuurlijk ideaal voor genodigden die van ver weg komen en daarnaast heeft het crematorium twee aula’s waar u een keuze uit kunt maken. Een grotere aula voor de grotere aantallen en een kleinere aula voor gezelschappen tot 50 personen. Ook dit crematorium heeft een uitvaartcentrum waar u gebruik van kunt maken.
Crematorium Weerterland, Ringselvenweg 2 in Weert.
Niet zo voor de hand liggend voor de families in de regio waar ik het meest werkzaam ben maar ook dit crematorium behoort tot de mogelijkheden.
Het condoleance register zoals we dat kennen
Bij een overlijden willen we toch graag ons medeleven tonen aan het gezin en de familie die een dierbare heeft verloren en voor de familie is het fijn om te voelen dat er met hen wordt meegeleefd.
Van oudsher zijn we gewend aan de condoleance registers bij de ingang van de kerk of crematorium. Zo weet de familie ook wie er is geweest tijdens de uitvaart.
Het online condoleance register
Een register te bereiken via de gele button bovenaan mijn website waarbij men online kan condoleren en waarop genodigden ook een mooie herinnering of anekdote achter kunnen laten voor de familie. Met een simpele muisklik op de button kunnen genodigden op een voor hun geschikt moment vanuit de luie stoel via de tablet, telefoon of laptop hier gebruik van maken.
Alle berichten worden gebundeld en overhandigd aan de nabestaanden, een waardevolle herinnering voor u als nabestaanden.
Rouwbrieven, bidprentjes en advertenties
Eén van de eerste handelingen die we uitvoeren is het opstellen van de rouwkaart om iedereen op de hoogte te stellen van het overlijden van uw dierbare.
Samen stellen we de tekst voor de kaart samen, waarbij u een keuze kunt maken uit bestaande afbeeldingen. Dit gebeurt echter zelden omdat een kaart natuurlijk het meest persoonlijk is met een afbeelding die u zelf aandraagt. Vaak wordt dan gekozen voor een foto van de overledene maar het kan natuurlijk ook een foto zijn van een geliefd plekje waar hij of zij graag verbleef, een schilderij dat door hem of haar zelf gemaakt is. Ik denk altijd met u mee om de meest persoonlijke kaart voor uw dierbare te maken.
Nadat u een digitale proefdruk heeft ontvangen en deze akkoord is gegeven worden de kaarten gedrukt.
Speciale rouwpostzegels en een verzendmap om rouwpost te versturen ontvangt u van mij tijdens het eerste regelgesprek, daarvoor hoeft u niet naar de winkel.
Soms wordt er voor gekozen om geen rouwkaart te versturen maar een advertentie te plaatsen in de krant, soms wordt voor beide gekozen. Een rouwkaart en een advertentie dus, echter als al uw relaties een kaart hebben ontvangen is het dan nog van toegevoegde waarde om een relatief prijzige advertentie te plaatsen, een handeling om over na te denken.
Gedachteniskaartjes
In het katholieke zuiden werd voorheen vooral gesproken over een doodsprentje of bidprentje, tegenwoordig noemt men het ook vaak een gedachteniskaartje of
herinneringsprentje. Samen geven we vorm aan het prentje waarna u uiteraard ook weer een digitale proefdruk ontvangt voordat we deze gaan drukken.
Foto bij de kist
Een foto bij de kist is tijdens begrafenissen en crematies zeer gewenst door de
nabestaanden. Het geeft een houvast tijdens de dienst maar ook tijdens het geven van de laatste groet aan uw dierbare. De foto kan op allerlei gewenste formaten gedrukt worden en worden geleverd bij de rouwkaarten of bidprentjes.
Dragen door familie, vrienden of kennissen
Ik werk nauw samen met de nabestaanden en geef alle ruimte voor eigen inbreng. Dat houdt ook in, dat ik niet zomaar standaard een vaste groep gastdames en gastheren of dragers in zet voor begeleiding van de dienst in de kerk.
Kinderen, kleinkinderen, neven en nichten of vrienden vinden het vaak fijn en een eer om die rol op zich te nemen waarbij ze bijvoorbeeld de schriftelijk condoleance en het ontvangst kunnen begeleiden. Hoe persoonlijk is het als de deur geopend wordt voor de genodigden door één van de kleinkinderen. Maar ook het dragen van de kist, het houden van de collecte of het uitdelen van de prentjes en het laten dalen van de kist op de begraafplaats, kunnen door hen worden uitgevoerd.
Uiteraard voeren zij dit wat minder strak uit dan een speciaal daarvoor opgeleid team maar wat maakt het deze momenten ook een stuk persoonlijker.
Professioneel gast- en dragersteam
Als u bovenstaande taken toch liever wil overlaten aan een daarvoor opgeleid team die volgens protocol werken dan is dat uiteraard mogelijk. Voorafgaand aan de dienst geef ik hen de opdracht om de rouwauto aan de hoofdweg op te vangen en daarmee uw dierbare eervol te begeleiden. Een zeer mooie en door de nabestaande erg gewaardeerde handeling.
Desgewenst kunnen zij de overledene op de schouders naar binnen dragen, een laatste eer die vaak voor ontroering zorgt.
Kisten voor de begrafenis of crematie
Tijdens één van de gesprekken laat ik u een samengestelde map zien, met een collectie aan kisten en uiteraard een prijslijst toegevoegd zodat u direct weet wat de kosten zijn van de kist en u niet voor een verrassing komt te staan bij het presenteren van de begroting.
Ik werk reeds jaren samen met een bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en werkt met milieuvriendelijke productieprocessen. Hun kisten zijn alleen gemaakt met hout dat voorzien is van de internationale keurmerken PEFC en FSC en wordt er voor elke gebruikte boom, drie nieuwe bomen aangeplant.
Soms heeft uw dierbare door zijn of haar lichaamsbouw een bredere, hogere of langere kist nodig, ook daar zorgen we voor.
Kinderen bij de uitvaart betrekken
Wanneer kinderen te maken krijgen met een overlijden weten we als volwassenen vaak niet hoe te reageren. We willen ze graag beschermen maar hoe doen we dat het beste? Dat is voor elk kind verschillend en we kunnen daar niet de perfecte manier voor omschrijven omdat juist elk kind anders is en dus anders reageert.
De families die ik heb mogen begeleiden weten dat ik van kinderen hou. Jonge kinderen, pubers en tieners, wat heb ik graag met ze gewerkt in meerdere fases van mijn leven. Ik hoop in mijn werk als uitvaartbegeleidster een steun voor hen te zijn. Op de momenten die zich thuis voordoen, in het uitvaartcentrum en tijdens het afscheid. Ouders zijn vaak verbaasd wat ik allemaal te weten ben gekomen en hoe open hun zoon of dochter naar mij toe was. Verbaasd omdat hun kind die nooit op de voorgrond wil treden, actief een rol wil spelen tijdens het afscheid.
Voor kinderen is het belangrijk om goed afscheid te kunnen nemen op de manier die bij hen past. Voor de jongere kinderen kan het zijn door het maken en neerleggen van een tekening, het voorlezen van een verhaaltje, het blazen van zeepbelletjes, het zingen van een liedje of zelfs bespelen van een instrument. Hoe sereen en onvergetelijk was het moment dat een kleine meis in de armen van haar mamma een dansje deed alsof niemand aanwezig was, alleen degene die zij zo miste.
Maar niet alleen jonge kinderen, ook pubers en jong volwassenen kan ik vaak bewegen om een eigen inbreng te hebben tijdens het afscheid en natuurlijk hou ik ze extra in de gaten als ze zelf hun tekst willen uitspreken. Wat ben ik elke keer weer trots op hen als ze datgene wat ze wilden doen, ook hebben kunnen doen. Soms in één keer en soms met wat horten en stoten, zichzelf weer gevonden in hun eigen kracht.
Kosten
Tijdens ons eerste gesprek waarin we uw wensen bespreken informeer ik u ook al over de verschillende prijskaartjes die aan alle mogelijkheden hangen. Vaak wordt door de familie gezegd dat ze dat niet nodig vinden maar ik vind van wel, iets met behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wil worden.
De volledige gespecificeerde kostenbegroting die normaliter de dag na het eerste regelgesprek overhandigd wordt is daarmee al vaak geen verrassing meer.
Een standaard begroting hanteert Anita van Overveld Uitvaartzorg als zelfstandige uitvaartonderneming niet omdat ik niet vast zit aan bijvoorbeeld een bepaald uitvaartcentrum voor het opbaren van uw dierbare of de locatie waar de uitvaart zal plaatsvinden. Er word altijd maatwerk geleverd en samen bekijken we wat de beste keuzes voor u zijn.
Zijn na het eerste regelgesprek nog niet alle keuzes volledig bekend dan ontvangt u toch tijdens het volgende gesprek een eerste kostenbegroting. Worden keuzes aangevuld of aangepast dan volgt er een nieuwe begroting zodat u voorafgaand aan de uitvaart weet waar u aan toe bent.