Net overleden en wat nu?
Ten allereerste gecondoleerd met het verlies van uw dierbare. Op dit moment voelt u zich misschien even verloren, weet u niet goed wat te doen en wordt u waarschijnlijk meteen aangezet door derden om een begrafenisondernemer te bellen terwijl u nog maar net geconfronteerd bent met het verlies van uw dierbare.
Neemt u even rustig de tijd voor u zelf en laat het overlijden op u indalen, er is geen haast bij om direct te handelen en misschien heeft u nog behoefte om in alle rust bij uw dierbare te zitten of degene die belangrijk voor u zijn te bellen en in te lichten. Is die behoefte er niet dan kunt u mij uiteraard direct bellen op
06 279 000 50. Samen bespreken we de dan de eerste stappen die genomen gaan worden.
Wilt u graag al wat meer weten voordat u mij belt?
U kunt dan de linkjes aan de linkerzijde aan klikken zodat u per situatie en locatie van overlijden geïnformeerd wordt. Opvolging van wat te doen kan daarin namelijk verschillen.
Wat te doen
Onder de onderstaande linkjes staat duidelijk beschreven wat te doen na het overlijden van
uw dierbare dat uiteraard op verschillende locaties kan plaatsvinden. Daardoor kan er ook
een andere handelswijze optreden.
Uiteraard kunt u Anita van Overveld Uitvaartzorg ook direct bellen onder 06 279 000 50.
Samen bespreken we dan de eerste stappen.
Dit nummer is voor u 24/7 bereikbaar voor het melden van overlijden en het regelen van de
begrafenis of crematie. (gele
Wat te doen na een natuurlijk of niet-natuurlijk overlijden thuis?
Na een natuurlijk overlijden thuis belt u eerst de huisarts of de dienstdoende arts. Pas nadat de arts de dood heeft vastgesteld mag een overledene verzorgd, vervoerd of opgebaard worden, eerder niet.
Bij een natuurlijk overlijden schrijft de huisarts een verklaring van overlijden uit die aan u wordt overhandigd, ook ontvangt u een wat grotere enveloppe met een grote B erop gedrukt.
Deze documentatie is nodig om uw dierbare te mogen vervoeren en wordt op een later moment gebruikt om de aangifte van overlijden voor u te verzorgen. Het is dus van belang dat u de verklaring van overlijden en de B enveloppe goed bewaard.
Daarna belt u Anita van Overveld Uitvaartzorg op 06 279 000 50 om het overlijden te melden en te overleggen of uw dierbare thuis wordt opgebaard of overgebracht moet worden naar een uitvaartcentrum. Alle uitvaartcentra in de regio waarin ik werkzaam ben staan links vermeld onder het linkje: opbaring in het uitvaartcentrum.
Na een niet-natuurlijk overlijden thuis belt u de huisarts of dienstdoende arts. Vermoedt (mogelijk misdrijf) of weet (euthanasie) de arts dat er sprake is van een niet natuurlijke dood dan wordt de gemeentelijke schouwarts ingeschakeld. Deze gemeentelijke schouwarts licht de officier van justitie in waarna bepaald wordt of er een onderzoek van de politie moet komen.
Door hen wordt bepaald of en wanneer het lichaam wordt vrijgegeven. De officier van justitie zal vervolgens een verklaring van een niet-natuurlijk overlijden uitschrijven. Tot die tijd mag mijn Zorgteam uw dierbare niet verzorgen, opbaren of overbrengen naar een uitvaartcentrum.
Wel wordt het op prijs gesteld dat u reeds contact opneemt met Anita van Overveld Uitvaartzorg op 06 279 000 50 zodat ik rekening kan houden met een nieuwe melding van overlijden. Samen overleggen we of uw dierbare thuis wordt opgebaard of overgebracht moet worden naar een uitvaartcentrum. Alle uitvaartcentra in de regio waarin ik werkzaam ben staan links vermeld onder het linkje: opbaring in het uitvaartcentrum.
Wat te doen na een overlijden in het ziekenhuis?
Na een overlijden in een ziekenhuis wordt door één van de aanwezige artsen van het ziekenhuis het overlijden vastgesteld en wordt de overledene naar het mortuarium gebracht van de uitvaartondernemer die het mortuarium beheerd. De verklaring van overlijden en de verklaring van de doodsoorzaak worden door de arts uitgeschreven en gaan mee naar het mortuarium.
U ontvangt van de verpleging een schrijven en een visitekaartje van de desbetreffende uitvaartonderneming. Echter heerst er soms het misverstand dat u ook door hen de uitvaart moet laten verzorgen. Uiteraard bent u nergens toe verplicht en maakt u uw eigen keuze, neem voor die beslissing rustig de tijd.
Wilt u graag dat Anita van Overveld Uitvaartzorg de uitvaart voor u regelt en u in de volgende dagen zal begeleiden dan belt u mij op het volgende telefoonnummer 06 279 000 50. Samen overleggen we of uw dierbare thuis wordt opgebaard of overgebracht moet worden naar een uitvaartcentrum. Alle uitvaartcentra in de regio waarin ik werkzaam ben staan links vermeld onder het linkje: opbaring in het uitvaartcentrum.
Wordt u voordat u mij heeft gesproken al telefonisch door de centrale van de beheerder en uitvaartondernemer benadert dan kunt u de medewerkster doorgeven dat u voor een andere uitvaartondernemer heeft gekozen en dat Anita van Overveld Uitvaartzorg zo snel mogelijk contact met hen zal opnemen zodat we uw dierbare kunnen ophalen in het desbetreffende ziekenhuis. Dit kan overigens in elk ziekenhuis in Nederland zijn. Of het overlijden nu heeft plaatsgevonden in een ziekenhuis binnen de regio in Veldhoven, Eindhoven of Helmond of buiten de regio in bijvoorbeeld Maastricht, Nijmegen of Amsterdam maakt voor ons niet uit.
De documentatie om uw dierbare te mogen vervoeren en waarmee we op een later moment de aangifte van overlijden voor u verzorgen wordt voorafgaand aan de overbrenging door ons zorgteam in ontvangst genomen.
Wat te doen bij een overlijden in een zorgcentrum?
Na een overlijden in een zorgcentrum / hospice zullen de zorgmedewerkers de arts van het zorgcentrum / hospice op de hoogte stellen.
Houdt u er rekening mee dat bij een overlijden tussen 23.00 en 08.00 uur de arts van het zorgcentrum pas vaak in de ochtend het overlijden zal vaststellen.
Pas nadat de arts de dood heeft vastgesteld mag de overledene verzorgd, vervoerd of opgebaard worden, eerder niet. Daarna belt u Anita van Overveld Uitvaartzorg op 06 279 000 50 om het overlijden te melden en te overleggen of uw dierbare thuis wordt opgebaard of overgebracht moet worden naar een uitvaartcentrum. Alle uitvaartcentra in de regio waarin ik werkzaam ben staan links vermeld onder het linkje: opbaring in het uitvaartcentrum.
Van de zorgmedewerkers ontvangen wij de verklaring van overlijden en de enveloppe met de B erop gedrukt, welke nodig is voor de aangifte van overlijden. Deze documentatie is nodig om uw dierbare te mogen vervoeren en wordt op een later moment gebruikt om de aangifte van overlijden voor u te verzorgen in de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Het is dus van belang dat de verklaring van overlijden en de B enveloppe goed bewaard wordt bij u of bij het verplegend personeel zodat wij deze documenten in ontvangst kunnen nemen bij aankomst op het zorgcentrum / hospice.
Met de zorgmedewerkers stemmen we uiteraard hun gewoonte van het uitleiden van uw dierbare af. Misschien is er naast een gepaste stilte in de receptie en het vrij maken van de uitgang een gewoonte die een bepaald zorgcentrum hanteert en we natuurlijk graag eerbiedigen.
Laat u zich niet opgejaagd voelen wanneer zorgmedewerkers u mededelen dat de
overledene zo snel mogelijk moet worden opgehaald. Informeer hen dat u contact met mij heeft opgenomen en wij zorg zullen dragen voor de overbrenging en contact zullen opnemen met het zorgcentrum wanneer u besluit om niet bij het ophalen aanwezig te willen zijn.
Wat te doen na een overlijden na een ongeval
Na een ongeval zullen alle hulpdiensten zoals ambulances, politie en soms brandweer ter plaatse zijn om hulp te verlenen.
Is er sprake van een overlijden ter plaatse dan zal ook de officier van justitie gebeld worden om het overlijden vast te stellen omdat er sprake is van een niet-natuurlijk overlijden.
De politie zal aansluitend persoonlijk contact opnemen met u om u te informeren. Ook verzoeken zij de uitvaartonderneming waarmee afspraken lopen omtrent ongevallen naar de plaats van het ongeval te komen, waarna uw dierbare wordt overgebracht naar een uitvaartcentrum in bezit van deze uitvaartondernemer en meestal gelegen in een ziekenhuis. Zij zullen zorgdragen voor een eerste moment, confrontatie moment genoemd met de nabestaanden.
Wilt u graag dat Anita van Overveld Uitvaartzorg de uitvaart voor u regelt na het confrontatie moment en u in de volgende dagen verder zal begeleiden dan neemt u contact op via het volgende telefoonnummer 06 279 000 50.
Wordt u voordat u mij heeft gesproken al telefonisch door de centrale van de beheerder en uitvaartondernemer benadert dan kunt u de medewerkster doorgeven dat u voor een andere uitvaartondernemer heeft gekozen en dat Anita van Overveld Uitvaartzorg zo snel mogelijk na het confrontatie moment contact met hen zal opnemen zodat we uw dierbare kunnen ophalen in het desbetreffende uitvaartcentrum om over te brengen naar een uitvaartcentrum van uw keuze.
Alle uitvaartcentra in de regio waarin ik werkzaam ben staan links vermeld onder het linkje: opbaring in het uitvaartcentrum.
Wat te doen na een overlijden tijdens de vakantie?
Helaas komt het met regelmaat voor dat iemand tijdens de vakantie komt te overlijden. Wanneer u daarmee te maken krijgt neemt u dan direct contact op met uw reisleidster indien u via een touroperator geboekt heeft. Zo heeft u al direct een persoon die u telefonisch of persoonlijk bij kan staan.
Vervolgens neemt u contact op met de alarmcentrale van de reisverzekering. Zij zullen u telefonisch bij staan, de nodige uitleg geven en contact opnemen met de uitvaartondernemer ter plaatse zodat de juiste documentatie wordt opgemaakt om uw dierbare te repatriëren naar Nederland.
Wilt u graag dat Anita van Overveld Uitvaartzorg u verder begeleid in het verzorgen van de uitvaart, na aankomst van uw dierbare in Nederland, neemt u dan ook contact op via telefoonnummer 06 279 000 50 en meldt dit ook aan de medewerker van de alarmcentrale van uw reisverzekering.
De alarmcentrale zorgt onder andere voor het contact met de ambassade, een laissez- passer dat nodig is voor het overschrijden van de landsgrenzen tijdens de overbrenging, een uittreksel uit het overlijdensregister, vertaling van documenten en de repatriëring via rouwvervoer over de weg of via het vliegtuig.
Bij repatriëring via het vliegtuig zal uw dierbare ter plaatse worden gebalsemd door de uitvaartondernemer en wordt er gebruik gemaakt van een verzegeld lucht- en waterdichte zinken kist.
Aansluitend heeft de alarmcentrale met mij contact en worden afspraken gemaakt over de verdere afhandelingen zoals het vervoer, de locatie van opbaring, overdracht van de nodige documentatie waarna ik de begrafenis of crematie met afscheidsdienst met u persoonlijk bespreek.
Houdt u er rekening mee dat een protocol in het buitenland anders verloopt dan in Nederland en vaak de handelingen een stuk langzamer verlopen dan u graag zou zien.
Naast de repatriëring van de overledene kan de alarmcentrale ook zorgdragen voor onder andere het repatriëren van de aanwezige familieleden naar Nederland, het boeken of verlengen van hotelkamers maar ook het boeken van vluchten voor familieleden die vanuit Nederland naar de bestemming willen vliegen om degene ter plaatse, u, bij te kunnen staan. Bespreek met de alarmcentrale wat mogelijk is en welke kosten gedekt zijn.
Belt u mij gerust bij twijfel. Na twintig jaar verblijf in het buitenland en het vaak bij moeten staan van familie ter plaatse na een overlijden kan ik u misschien op een andere manier geruststellen of wijzen op bepaalde punten.
De laatste verzorging en het kleden na het overlijden, ook wel afleggen genoemd.
Wanneer u mij belt voor de melding van overlijden bespreken we of u bij de laatste verzorging aanwezig wil zijn, actief wil meehelpen of juist niet aanwezig wil zijn en waar u de verzorging wil laten plaatsvinden. Dit kan thuis zijn, in het zorgcentrum voorafgaand aan de overbrenging of in het door u gekozen uitvaartcentrum op een later moment.
De laatste verzorging houdt in dat uw dierbare door het Zorgteam wordt gewassen en aangekleed. Daarnaast wordt ook zorg gedragen aan de verzorging van het haar, nagels, baard en worden de ogen en mond met veel zorg gesloten, al dan niet met een oogkapje of mbv van een hechtinkje voor het sluiten van de mond. Dit laatste wordt overigens altijd met u besproken en vragen wij om uw akkoord voor deze handeling.
Tijdens de verzorging kan het zijn dat er zorg gedragen moet worden voor:
-Het aanbrengen van incontinentie materiaal
-Het verwijderen van een katheter, infuusnaalden, Icd of pacemaker.
-De verzorging van wonden.
Na de verzorging zullen we de overledene aankleden waarbij wij u adviseren om voor kleding te kiezen die hij of zij vaak aan had en waar hij of zij zich prettig in voelde. Het vertrouwde aanzien kan belangrijk zijn voor uw verwerking. Schoenen zijn niet nodig maar denkt u wel aan een bril of aan het kunstgebit.
Thuis opbaren met gebruik van een koeling of door het toepassen van thanatopraxie?
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van thuis opbaren. Zowel mijn opa en oma, die in 1994 overleden, en mijn vader, die in 1999 plotseling overleed, zijn thuis opgebaard. Het heeft ons zeker in het rouwproces geholpen dat we op elk gewenst moment van de dag bij hen konden gaan zitten op de manier waar behoefte aan was. Het ene moment alleen en in stilte, een ander moment samen met een lach en een traan.
Het grote voordeel van thuis opbaren is namelijk het feit dat u op alle momenten van de dag bij uw dierbare kunt zijn in de eigen vertrouwde omgeving, thuis. Samen met het Zorgteam hebben we vele thuisopbaringen mogen verzorgen waarbij we keken en nog altijd kijken naar het gewenste en/of meest geschikte plekje in huis. Dat kan zijn in de woonkamer, in het kantoortje of in de serre maar ook in het atelier of tuinhuisje waarbij u uw eigen sfeer kunt maken en kunt regelen wie er op welk moment kan langskomen voor de overledene maar ook voor u. Wat kan het fijn zijn om in de intimiteit samen een kopje koffie of een glaasje wijn te drinken en herinneringen op te halen terwijl u eventueel tijdens een ander moment heeft gekozen voor een meer openbaar afscheid, waarvan dag en tijdstip staan vermeld op de rouwkaart.
Vooral voor kinderen kan het erg prettig zijn om op hun eigen gekozen moment bij de overledene te zijn. Het ene moment willen ze misschien niet of durven ze nog niet goed en op een ander moment willen ze toch heel graag.
Opbaren met een koeling
Als uw dierbare wordt opgebaard, meestal op een bedje en soms in de kist, maken we gebruik van een koeling die vrijwel geruisloos is. Het is belangrijk om de ruimte zo koel mogelijk te houden en deuren en ramen gesloten te houden voor eventuele vliegjes. Iedere dag kom ik of het Zorgteam langs om te controleren of alles goed verloopt en uiteraard zorgen wij voor alle materialen.
Opbaren door middel van thanatopraxie
Een methode om het lichaam tijdelijk te conserveren zonder dat daarvoor een koeling nodig is. Bij deze behandeling, die alleen mag worden uitgevoerd door erkende thanatopracteurs, wordt via een kleine opening in de lies of in de hals het bloed in het lichaam vervangen door een zogeheten balsemvloeistof die aanwezige bacteriën tijdelijk verdoven.
De balseming is in Nederland via de Wet op Lijkbezorging enkel tijdelijk geoorloofd met een maximale duur van 10 dagen.
Heeft u de voorkeur voor opbaring met een tijdelijke balseming dan wordt de balseming uitgevoerd door gediplomeerde thanatopracteurs in een uitvaartcentrum en in enkele gevallen op het thuisadres. De thanatopracteur staat ingeschreven in het register van erkende thanatopracteur welke wordt beheerd door het NIT en is opgelegd door de overheid.
Opbaren in het uitvaartcentrum
“We willen graag gebruik maken van een bepaald uitvaartcentrum. Kan jij dat ook regelen Anita of moeten we dan toch de uitvaart laten verzorgen door de onderneming die ook eigenaar is van dat mortuarium?”
Het is een vraag die mij regelmatig gesteld wordt, waarop ik u het volgende kan antwoorden.
1) Als zelfstandige uitvaartonderneming ben ik niet afhankelijk van één bepaald uitvaartcentrum en heb daar dus ook geen verplichtingen naar toe. U kiest dus zelf van welk uitvaartcentrum u gebruik wil maken waarna ik met hen contact opneem en de reservering vastleg.
2) Met alle uitvaartcentra zijn er afspraken gemaakt en is er een goed contact. Dat houdt in dat we opbaren in het uitvaartcentrum van uw voorkeur.
In een uitvaartcentrum kunt u kiezen één of meerdere bezoekdagen op afspraak.
Sommige uitvaartcentra hebben ook een 24 uurs kamer waarvan u een sleutel krijgt zodat u er dag en nacht in kunt en bij de overledene kan zijn.
De volgende uitvaartcentra waarmee we al jaren samenwerken in het werkgebied van Anita van Overveld Uitvaartzorg zijn:
Valkenswaard en Dommelen:
Uitvaartcentrum gelegen aan de Rosheuvel 5 en beheerd door Dela.
Uitvaartcentrum gelegen aan de Bergstraat 17 en beheerd door van der Stappen Uitvaartverzorging.
Bergeijk:
Uitvaartcentrum gelegen aan de Kennedylaan 18a en beheerd door Kempenland Uitvaartverzorging.
Eersel:
Uitvaartcentrum gelegen aan de Areven 4 en beheerd door Van den Berk & Loonen uitvaartzorg
Eindhoven:
Uitvaartcentrum gelegen aan de Anthony Fokkerweg 150, naast crematorium Rijtackers en beheerd door Dela.
Uitvaartcentrum gelegen aan de Felix Timmermanslaan 2 en beheerd door van der Stappen Uitvaartverzorging.
Leende:
Uitvaartcentrum gelegen aan de Biesven 3 en beheerd door Rustven uitvaartcentrum.
Veldhoven:
Uitvaartcentrum gelegen aan de Eindhovensebaan 29, naast crematorium De Hoge Boght en beheerd door Dela.
Waalre:
Uitvaartcentrum gelegen aan de Dennelaan 1 en beheerd door Rianne van Leest Uitvaartverzorging.
Uitvaartverzekeringen
Controleert u of er een uitvaartverzekering is afgesloten voor het regelen van de uitvaart en of het een kapitaalverzekering betreft of een natura/dienstenverzekering zodat u mij bij de melding van overlijden in kan seinen dat er sprake is van een uitvaartverzekering.
Ongeacht de uitvaartverzekeraar heeft u de vrijheid om voor een uitvaartonderneming te kiezen maar kan het soms zijn dat de verzekeraar voorwaarden stelt bij het overdragen van een naturaverzekering naar een andere uitvaartondernemer dan waar zij mee samenwerken/contacten hebben.
U kunt rekenen op een transparante uitleg van mij over eventuele voor- of nadelen en hoeft u zich geen verdere zorgen te maken over het melden van het overlijden bij de verzekeraar. Ik neem contact op met de desbetreffende Uitvaartverzekeraar om het overlijden van uw dierbare voor u te melden zodat u in niet in doorschakel menu’s en lange wachttijden van hun telefooncentrale terecht komt. Ik denk dat u uw tijd beter kunt gebruiken.